Mera Glaskogen

Visserligen är det några dagar sedan vi lämnade Glaskogens camping och naturreservat, men jag tänkte ändå berätta lite mer om vad vi hittade på där ... En av dagarna fick vi nämligen besök av Marie som är journalist. Hon skulle göra ett reportage om campingliv i Värmland, med oss som huvudpersoner. Det var riktigt roligt! Vi gjorde en repris av vår kanotutflykt med trangiakök, blåbärsplock och lägereld - fast framför kameran :-)

Förra året hade vi också med en journalist men det har ännu inte resulterat i någon artikel. Det är jag däremot säker på att detta gör. Men var, det ska jag avslöja längre fram ...

Samma dag som vi hade besök av Marie passade vi på att promenera runt i Lenungshammar, som är campingens postadress. Samhället ligger mellan två sjöar och det finns även dammar med slussluckor emellan. På en skylt läste jag att det låg ett järnbruk här på 1800-talet, med herrgård för brukspatron och arbetarbostäder i röda längor. Idag är Lenungshammar en riktig idyll med välskötta sommarhus runt dammarna. Där herrgården en gång låg finns nyöppnade Café Carl och vi passade på att fika glass och våfflor.

Glaskogens naturreservat är som sagt ett populärt ställe för vandring och kanot och det lockar många som tältar. På bilden nedan ser du campingens reception och tältplatserna som ligger precis bredvid. Men jag såg även att många tältade bland stugorna. Som svenskar är vi i minoritet på en camping som denna. Holländare, tyskar och danskar älskar vildmarkscamping.

Kommentarer

  1. Ja, det är fantastiskt fint. jag har bott i det närliggande Glava.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina trakter! Vi åker gärna tillbaka någon gång. Tack för din kommentar!

      Radera

Skicka en kommentar