Ebeltoft stad

Ebeltoft är en gammal handelsstad med många fina byggnader, bland annat rådhuset som är från 1789. Men mest känd är staden ändå för fregatten Jylland som ligger i hamnen. Det är tydligen världens största träskepp.

Som barn var jag med min familj i Ebeltoft. Vi seglade dit och just skutan är det jag kommer ihåg från besöket. Men jag tror att det var mer synligt då. Nu är skeppet en del av ett museum och för att se det vid kaj behöver man betala inträde. Våra barn är inte så intresserade av gamla skutor så vi gick inte dit.

Vi höll oss mer på gågator mitt i stan där det även nuförtiden handlas friskt. Där finns många butiker för kläder, leksaker och souvenirer. Både "finare" och enklare. Många restauranger finns det också. Vi nöjde oss dock med glass från Paradis, många smaker att välja bland. Lite shopping blev det även för oss, sportaffären och leksaksaffären fick ett besök ... Ebeltoft är verkligen en stad med hög mysfaktor! 

Förresten, sista kvällen på Ebeltoft Camping mötte vi en familj hemifrån - alltid trevligt med lite snack och fika.

Bilderna från staden är tagna när sonen och jag var på Pokémonjakt en kväll, dagtid var det verkligen inte såhär folktomt. Men Pokémons fanns det gott om dygnet runt och vid kyrkan träffade vi på många jägare ;-)

Kommentarer