Dagens rätt: Thaikyckling

När jag startade den här bloggen utlovades recept på god bekväm husvagnsmat. Det har inte blivit så mycket av den varan ... Men här kommer en familjefavorit, som visserligen kräver en hel del ingredienser - men lagas bekvämt i ugnen. Saknas ugn tror jag att det funkar att koka ihop, men det har jag inte testat själv. Annars är det perfekt att göra en stor sats hemma och frysa in hälften för att ta med ut ;-)

Thaikyckling, 4 port
600 g kycklinglårfile eller innerfile
1 burk kokosmjölk
0,5 dl sweetchilisås
1 tsk curry
2 msk skivad färsk ingefära
2 vitlöksklyftor, skivade
1 pressad lime
2 msk soja
1 msk fisksås
0,5 tsk salt

1. Sätt ugnen på 225 grader. I husvagnen kör jag nästan fullt.
2. Dela kycklingfileerna i mindre bitar (kycklinginnerfile är i lagom storlek från början). Lägg i en ugnsform.
3. Blanda ihop alla andra ingredienser i en bunke.
4. Häll blandningen över kycklingen.
5. Låt stå i ugnen ca 15 minuter, kolla att kycklingen är genomkokt.

Servera med ris, avokado, tomater och gurka.

Ps. I vår kryddfega familj tar jag ungefär halva mängden av ingefära och vitlök.

Receptet är hämtat ur boken "Kom in och ät" av Karolina Sparring och Karin Alfredsson.

Kommentarer