Premiärhelg!

Äntligen fick vi vår premiärhelg med nya husvagnen! Veckan som gick var stressig och virusfylld så vi kände oss inte riktigt peppade att packa ihop och dra iväg. Men vi gjorde det ändå, som tur var! Vi har haft en toppenhelg på Apelvikens camping i Varberg. Vädret har varit kanonbra, visserligen en kylig vind från havet - men massor av sol! Det kändes som om varenda människa kom ut ur vineridet den här helgen. Det fullkomligt myllrade av folk på strandpromenaden mellan campingen och Varbergs centrum. Men vi tar det från början ...

Vi kom iväg ganska sent på fredagseftermiddagen och hann precis ner till Apelviken för att checka in före klockan 20, när receptionen stängde. Vi blev lite förvånade över att det var så mycket ekipage där en kylig aprilkväll, men det var väl fler än vi som kollat in väderprognosen. Dessutom står många säsong på Apelviken och de flesta av dem hade redan installerat sig. Vi ställde upp vagnen och dukade fram en sen kvällsmat och sedan somnade alla fyra och sov gott hela natten. Vilken sovkomfort för oss vuxna! I den förra vagnen var vuxensängen i sittgruppen, vi sov alltså på nedfällt bord och ihoppusslade dynor. Visst har det fungerat, men i ärlighetens namn är nog våra ryggar lite för mogna för den typen av säng.

På lördagen gjorde vi en utflykt in till Varberg. Vi köpte smarriga bullar på Kustbageriet nere i hamnen och promenerade sedan runt på fästningen och njöt av solen. Jag tror också det blev närmare en timmas stenkastning nere vid stranden och då märktes verkligen att alla människor har längtat extra mycket efter våren i år. Folk cyklade, sprang, promenerade och satt med fikakorgar i varje vrå där vinden inte kom åt.

Tillbaka på campingen fixade vi lunch - i husvagnens ugn! För vi måste ju testa de nya faciliteterna :-) På kvällen tog jag en joggingrunda och sedan ville barnen grilla korv. Doften av grillat låg som vanligt tung över campingen, men de flesta satt inomhus och åt sin mat eftersom kvällen blev kall.

På söndagar under lågsäsong går det ofta att checka ut sent och det var okej även idag. Så vi stannade på campingen och tillbringade ytterligare en fin dag vid havet innan det var dags att köra hemåt.

Vad tycker vi om Apelvikens camping då? Är det en av våra familjefavoriter? Både ja och nej. Det är en stor åretruntöppen camping med fantastisk placering precis vid stranden. Att man dessutom kan promenera längs med havet in mot centrum höjer läget ännu ett snäpp. Det finns ett poolområde, två restauranger, en fin minigolfbana och ett digert aktivitetsprogram så det är lätt att förstå att många trivs här på sommaren. Men vi föredrar att besöka Apelviken på våren och tidig höst, vid full beläggning blir det för trångt i vår smak. Sedan är ju Apelviken mer än bara camping, som de själva säger på sin webbsida. Det är konferens, lägenhetshotell och stugor också - och då blir det ju en del folk.

Varberg som stad är i vilket fall som helst ett jättetrevligt utflyktsmål med en mysig stadskärna, många caféer och restauranger, trevlig shopping och väldigt många spa-anläggningar - som den gamla kurort det är.

Här kommer lite bilder från helgen ...

På plats på Apelvikens camping.

Kallbadhuset i Varbergs hamn.

Lillasyster på väg upp mot fästningen.